szkolny system oceniania zachowania
ZASADY OCENIANIA
ZACHOWANIA UCZNIÓW
W
ZESPOLE SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH
W NIEMCACH
I. Ogólne zasady oceniania:
1. Ocena zachowania uwzględnia:
a) funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym;
b) respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych zasad etycznych.
2. W szkole funkcjonuje punktowy system oceniania z zachowania. Ocena zachowania ucznia wynika z liczby punktów zapisanych w dzienniku elektronicznym.
3. Informacje o pozytywnych i negatywnych przejawach zachowania ucznia każdy nauczyciel dokumentuje wpisem do dziennika elektronicznego. Każdy wpis musi zawierać liczbę punktów przyznaną przez nauczyciela wg obowiązujących zasad oceniania oraz uzasadnienie ich przyznania z zastrzeżeniem pkt. 5.
4. Punkty przyznawane za frekwencję również muszą zostać wpisane do dziennika elektronicznego i odpowiednio opisane.
5. Wpisy do dziennika elektronicznego dotyczące ucieczki ucznia z lekcji mają charakter informacyjny i nie przyznaje się w nich punktów (uczeń otrzymuje po -2 pkt. za każdą nieusprawiedliwioną nieobecność).
6. Na początku każdego semestru uczeń otrzymuje 150 punktów, które w zależności od prezentowanej postawy w ciągu semestru może zwiększać lub tracić.
7. Ogólnej oceny zachowania dokonuje się dwa razy w roku szkolnym: przed ukończeniem I semestru oraz przed zakończeniem roku szkolnego. Ocenę zachowania ustala się na podstawie liczby punktów zgromadzonych przez ucznia w ciągu semestru, z zastrzeżeniem pkt. 11., 12, 13. i 14.
8. Przy wystawianiu oceny końcoworocznej należy uwzględnić ocenę za I i II semestr. Ostateczną decyzję podejmuje wychowawca klasy z uwzględnieniem szczególnych przypadków.
9. Ocenę punktową przelicza się na śródroczną i końcoworoczną zgodnie z tabelą (inna liczba punktów w klasach maturalnych wynika z krótszego czasu nauki):
Zachowanie |
Liczba punktów |
|
klasy 1-3 Liceum Ogólnokształcącego i klasy 1-4 Technikum |
klasy maturalne |
|
wzorowe |
301 i powyżej |
250 i powyżej |
bardzo dobre |
220 – 300 |
200 – 249 |
dobre |
140 – 219 |
140 – 199 |
poprawne |
70 – 139 |
70 – 139 |
nieodpowiednie |
1 – 69 |
1 – 69 |
naganne |
Poniżej 0 |
Poniżej 0 |
10. W klasach maturalnych wychowawca ustalając końcoworoczną ocenę zachowania, może przyznać każdemu uczniowi do 50 pkt. dodatkowych za całokształt funkcjonowania ucznia w szkole.
11. Oceny wzorowej i bardzo dobrej nie może otrzymać uczeń, który mimo wystarczającej liczby punktów otrzymał uwagi za:
a) spożywanie, posiadanie i wnoszenie alkoholu oraz innych środków odurzających,
b) przebywanie na terenie szkoły i wyjściach szkolnych w stanie nietrzeźwym lub pod wpływem środków odurzających;
c) palenie, posiadanie i wnoszenie na teren szkoły papierosów i e-papierosów;
d) kradzież;
e) fałszowanie dokumentacji;
f) niewłaściwe zachowanie w stosunku do nauczyciela – zachowanie aroganckie, znieważenie słowem lub gestem;
g) pobicie kolegi;
h) posiadanie w semestrze więcej niż 15. godzin nieobecnych nieusprawiedliwionych.
12. Oceny poprawnej i wyższej nie może otrzymać uczeń, który popadł w konflikt z prawem lub otrzymał naganę dyrektora.
13. Oceny nagannej i wzorowej nie może otrzymać uczeń, który ma punkty ujemne lub dodatnie tylko za frekwencję.
14. Ocenę naganną może otrzymać uczeń, który:
a) rażąco lub nagminnie łamał statut szkoły;
b) otrzymał naganę dyrektora szkoły
15. Ocenę zachowania wychowawca uzasadnia w obecności ucznia.
II. Szczegółowe zasady oceniania:
LP. |
CZYNNOŚĆ UCZNIA |
LICZBA PUNKTÓW |
KTO WPISUJE UWAGĘ |
UWAGI DODATKOWE |
|
I. Udział w uroczystościach szkolnych, lekcjach otwartych itp. |
|||||
1. |
narrator imprezy
|
10 – 40 |
nauczyciel -organizator |
zależnie od długości tekstu/ rangi imprezy |
za całokształt jednej uroczystości/ imprezy |
2. |
czytanie tekstu
|
5 – 20 |
nauczyciel -organizator |
zależnie od długości tekstu/ rangi imprezy |
za całokształt jednej uroczystości/ imprezy |
3. |
wygłaszanie tekstu z pamięci |
15 – 40 |
nauczyciel -organizator |
zależnie od długości tekstu, stopnia zaangażowania, poświęconego czasu itp |
za całokształt jednej uroczystości/ imprezy |
4. |
śpiewanie indywidualne z pamięci
|
30 – 50 |
nauczyciel -organizator |
zależnie od długości tekstu, stopnia zaangażowania, poświęconego czasu itp |
za całokształt jednej uroczystości/ imprezy |
5. |
śpiewanie indywidualne z tekstem |
20 – 30 |
nauczyciel -organizator |
zależnie od długości tekstu, stopnia zaangażowania, poświęconego czasu itp |
za całokształt jednej uroczystości/ imprezy |
6. |
śpiewanie grupowe z pamięci |
15 – 20 |
nauczyciel -organizator |
zależnie od długości tekstu, stopnia zaangażowania, poświęconego czasu itp |
za całokształt jednej uroczystości/ imprezy |
7. |
śpiewanie grupowe z tekstem |
5 – 10 |
nauczyciel -organizator |
zależnie od długości tekstu, stopnia zaangażowania, poświęconego czasu itp |
za całokształt jednej uroczystości/ imprezy |
8. |
dekoracje |
10 – 30 |
nauczyciel – odpowiedzialny |
zależnie od ilości wykonanej pracy/jakości wykonania i rodzaju dekoracji |
każdorazowo |
9. |
obsługa sprzętu |
5 – 30 |
nauczyciel -organizator |
zależnie od rodzaju i jakości wykonanej pracy |
za całokształt jednej uroczystości/ imprezy |
10. |
poczet sztandarowy |
15 |
nauczyciel – odpowiedzialny |
|
każdorazowo |
11. |
rozkładanie/składanie maty/krzesełek/ławy itp. a) w czasie wolnym od zajęć lekcyjnych b) w czasie lekcji |
a) 15 b) 5 |
nauczyciel – odpowiedzialny |
|
każdorazowo |
II. Praca na rzecz szkoły i środowiska lokalnego |
|||||
1. |
przynoszenie materiałów w ramach prowadzonych akcji i zbiórek |
5 – 20 |
nauczyciel -organizator |
zależnie od zaangażowania |
każdorazowo |
2. |
praca w organizacjach szkolnych np. samorząd uczniowski, wolontariat |
5 – 40 |
nauczyciel -opiekun |
zależnie od zaangażowania |
raz na semestr |
3. |
pozyskiwanie sponsorów, funduszy na rzecz szkoły |
10 – 50 |
nauczyciel -opiekun |
zależnie od zaangażowania |
każdorazowo |
4. |
posprzątanie (nie w ramach kary) sali lekcyjnej, sali gimnastycznej, otoczenia szkoły itp. poza zajęciami lekcyjnymi |
10 |
nauczyciel -opiekun |
zależnie od zaangażowania |
każdorazowo |
5. |
promocja szkoły w środowisku lokalnym: a) wyjazdy na promocję b) aktywny udział w Dniu Otwartym Szkoły c) przygotowanie materiałów promujących szkołę d) udostępnianie postów w mediach społecznościowych |
a) 15 – 25 b) 10 – 30 c) 10 – 30 d) 2 |
nauczyciel -opiekun |
zależnie od zaangażowania |
każdorazowo |
6. |
praca na rzecz środowiska lokalnego |
5 – 15 |
nauczyciel -opiekun |
zależnie od zaangażowania |
każdorazowo |
7. |
przygotowywanie materiałów pozadydaktycznych (np. zaproszenie, plakat, wzór dyplomu) niebędących promocją szkoły |
10 – 30 |
nauczyciel dla którego wykonywane są materiały |
zależnie od zaangażowania |
każdorazowo |
8. |
praca w gazetce szkolnej, pomoc w prowadzeniu strony internetowej szkoły itp. |
5 – 20 |
nauczyciel -opiekun |
zależnie od zaangażowania |
każdorazowo |
9. |
reprezentowanie szkoły w czasie wolnym od zajęć lekcyjnych (udział w uroczystościach, konkursach, zawodach sportowych itp.) a) po lekcjach b) w czasie świąt i weekendów |
a) 10 – 30 b) 20 – 50 |
nauczyciel -opiekun |
zależnie od zaangażowania |
każdorazowo |
III. Funkcjonowanie ucznia w szkole i w klasie |
|||||
1. |
funkcjonowanie ucznia w klasie (kultura osobista, relacje z innymi, itp.) |
od -30 do +30 |
wychowawca wspólnie z uczniami |
|
raz na semestr |
2. |
praca na rzecz klasy |
2 – 10 |
wychowawca |
zależnie od zaangażowania |
każdorazowo |
3. |
pomoc kolegom w nauce |
5 – 10 |
wychowawca / nauczyciel przedmiotu |
zależnie od zaangażowania |
każdorazowo |
4. |
pełnienie funkcji w samorządzie klasowym (za aktywną i solidną pracę) |
5 – 15 |
wychowawca |
zależnie od zaangażowania |
każdorazowo |
5. |
wykonanie gazetki ściennej |
5 – 15 |
nauczyciel -opiekun |
zależnie od zaangażowania |
każdorazowo |
6. |
wykonanie pomocy dydaktycznej, która nie jest nagradzana oceną (plakat itp.) |
5 – 15 |
nauczyciel -opiekun |
zależnie od zaangażowania |
każdorazowo |
7. |
odświętny ubiór na uroczystościach szkolnych |
5 |
wychowawca |
dotyczy uczniów niebiorących udziału w danej uroczystości |
każdorazowo |
8. |
funkcjonowanie ucznia w szkole przez wszystkie lata nauki (kultura osobista, relacje z innymi, itp.) |
od -50 do +50 |
wychowawca wspólnie z uczniami |
|
na koniec roku szkolnego w klasie maturalnej |
IV. Konkursy, olimpiady, zawody sportowe. |
|||||
1. |
etap szkolny a) udział b) wyróżnienie c) III miejsce d) II miejsce e) I miejsce |
a) 5 b) 7 c) 10 d) 15 e) 20 |
nauczyciel -opiekun |
|
każdorazowo |
2. |
etap międzyszkolny a) udział b) wyróżnienie c) III miejsce d) II miejsce e) I miejsce |
a) 10 b) 15 c) 20 d) 25 e) 30 |
nauczyciel -opiekun |
|
każdorazowo |
3. |
etap powiatowy a) udział b) wyróżnienie c) III miejsce d) II miejsce e) I miejsce |
a) 20 b) 25 c) 30 d) 35 e) 40 |
nauczyciel -opiekun |
|
każdorazowo |
4. |
etap wojewódzki a) udział b) wyróżnienie c) III miejsce d) II miejsce e) I miejsce |
a) 30 b) 35 c) 40 d) 45 e) 50 |
nauczyciel -opiekun |
|
każdorazowo |
5. |
etap ogólnopolski a) udział b) wyróżnienie c) III miejsce d) II miejsce e) I miejsce |
a) 50 b) 55 c) 60 d) 70 e) 80 |
nauczyciel -opiekun |
|
każdorazowo |
V. Frekwencja |
|||||
1. |
100 % frekwencji w wymiarze tygodniowym |
10 |
wychowawca |
|
raz na tydzień |
2. |
brak godzin nieusprawiedliwionych i spóźnień w wymiarze miesięcznym. |
10 |
wychowawca |
tylko w przypadku, gdy uczeń nie ma 100% frekwencji w miesiącu |
raz na miesiąc |
3. |
nieusprawiedliwiona godzina lekcyjna |
-2 |
wychowawca |
|
za każdą godzinę |
4. |
nieusprawiedliwione spóźnienie |
-1 |
wychowawca |
|
za każde spóźnienie |
VI. Zachowania godzące w dobre imię szkoły. |
|||||
1. |
fałszowanie podpisów i dokumentów ( w tym zwolnień i usprawiedliwień) |
-50 |
wychowawca |
|
każdorazowo |
2. |
kradzież |
-100 |
wychowawca |
|
każdorazowo |
3. |
wyłudzenia |
od -50 do -100 |
wychowawca |
zależnie od wagi zdarzenia |
każdorazowo |
4. |
znęcanie nad kolegami, przemoc |
od -50 do -100 |
wychowawca |
zależnie od wagi zdarzenia |
każdorazowo |
5. |
bójka |
od -20 do -50 |
wychowawca |
zależnie od wagi zdarzenia |
każdorazowo |
6. |
niszczenie sprzętu, umeblowania, budynku |
od -10 do -50 |
wychowawca |
zależnie od wagi zdarzenia |
każdorazowo |
7. |
niszczenie rzeczy innych osób |
od -10 do -50 |
wychowawca |
zależnie od wagi zdarzenia |
każdorazowo |
8. |
brak poszanowania symboli narodowych |
-20 |
wychowawca |
|
każdorazowo |
VII. Nałogi |
|||||
1. |
wnoszenie i posiadanie w szkole napoi alkoholowych (również na wycieczkach, wyjściach szkolnych i klasowych) |
-50 |
nauczyciel |
|
każdorazowo |
2. |
przebywanie w stanie nietrzeźwym w szkole, na wycieczkach, wyjściach szkolnych |
-100 |
nauczyciel |
|
każdorazowo |
3. |
posiadanie, zażywanie, rozprowadzanie narkotyków lub innych środków halucynogennych |
-100 |
nauczyciel |
|
każdorazowo |
4. |
palenie papierosów na terenie szkoły i w okolicy szkoły / poza nią |
-20 /-10 |
nauczyciel |
|
każdorazowo |
VIII. Łamanie ogólnych zasad kultury zachowania |
|||||
1. |
okłamywanie nauczycieli i pracowników szkoły |
-20 |
nauczyciel |
|
każdorazowo |
2. |
zachowanie aroganckie, znieważanie słowem lub gestem nauczycieli, pracowników szkoły i osób dorosłych |
od -10 do -50 |
nauczyciel |
zależnie od wagi zdarzenia |
każdorazowo |
3. |
ubliżanie koledze, koleżance |
od -10 do -30 |
nauczyciel |
zależnie od wagi zdarzenia |
każdorazowo |
4. |
używanie wulgarnego słownictwa |
-10 |
nauczyciel |
|
każdorazowo |
5. |
niestosowne, rażące zachowanie na przerwie, podczas apelu, wycieczce, wyjściu szkolnym, klasowym |
od -10 do -30 |
nauczyciel |
zależnie od wagi zdarzenia |
każdorazowo |
6. |
zaśmiecanie otoczenia |
-10 |
nauczyciel |
|
każdorazowo |
7. |
przebywanie na przerwach w miejscach niedozwolonych |
-10 |
nauczyciel |
|
każdorazowo |
8. |
wychodzenie ze szkoły (lub wchodzenie do niej) w sposób niedozwolony (np. przez okno, wyjście awaryjne) |
-10 |
nauczyciel |
|
każdorazowo |
9. |
niewłaściwy strój codzienny |
-5 |
nauczyciel |
|
każdorazowo |
IX. Niewykonywanie swoich obowiązków |
|||||
1. |
przeszkadzanie na lekcji |
-10 |
nauczyciel |
|
każdorazowo |
2. |
niewykonywanie poleceń nauczyciela lub pracowników szkoły |
-10 |
nauczyciel |
|
każdorazowo |
3. |
niewywiązywanie się z obowiązków dyżurnego |
-10 |
nauczyciel |
|
każdorazowo |
4. |
używanie telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych w czasie lekcji |
-10 |
nauczyciel |
|
każdorazowo |
5. |
odpisywanie prac domowych, przygotowywanie ściągawek |
-5 |
nauczyciel |
|
każdorazowo |
6. |
brak właściwego obuwia |
-5 |
nauczyciel |
|
każdorazowo |
7. |
jedzenie i picie na lekcji, żucie gumy |
-5 |
nauczyciel |
|
każdorazowo |